Saturday, August 25, 2007

Kembara Ilmu I

Bismillah,

STC Malaysia - Pangkor
Julai 27-29, 2007




"Mereka itu adalah orang-orang yang bertaubat, beribadah memuji (Allah), mengembara (demi ilmu dan agama), rukuk, sujud, menyuruh yang maaruf dan mencegah yang mungkar dan yang memelihara hukum-hukum Allah. Dan gembirakanlah orang-orang yang beriman. "

[9 : 112]



Kembara ilmu pertama bermula dgn STC Malaysia.

Pada pendapat ana, STC Malaysia lebih kepada Peringkat ke5 dan ke6 under dakwah fardhiah iaitu menekankan kepada 'keprihatinan terhadap umat' dan 'usaha ke arah perubahan'. (rujuk post Perkongsian-DF)

Ada juga Peringkat 'taaruf' apabila dibahagikan kepada groups, dan seorg faci menjaga each group. Jungle trekking dlm hutan benar2 meningkatkan trust ant group members; menunggu rakan2 sekiranya mereka letih n penat, dan komunikasi ant sisters(yg dibelakang) n brothers(yg di depan) yg sudi utk 'slow down' atau 'stop' seketika ketika dlm hutan. Pengalaman sesat juga tidak boleh dilupakan :)

3 penceramah yg focusnya adalah pada Peringkat
'usaha ke arah perubahan', adalah spt berikut :

---
Fazrul Ismail

- 1st session dimulakan dgn tayangan video 'Reveal Secret'
- The Secret : Law of Attraction
- concept : We will get what we think, ada aura yg terhasil bila memikirkan ttg sesuatu, and that thing will happen becoz its attracted to it.

- 2nd session : PIES (physical, intellectual, emotional, spritual)
- kisah kucing (slide2 yg sgt comel)
- kisah pendayung sampan (berkait dgn seorg professor berPhD dan pendayung sampan tua)

---
Dr Harlina Haleeza

- shares the story of being a daie at the same time being a doctor
- personality test : each people can be categorized into 4 diff groups according to some traits that they think they have, referring to a whole list of sifats. The categories depend on how much 'cecair hempedu' we have. (eg. org yg suka worry ni melancholic, terlebih hempedu hitam)
- Life goals : decision maker, community leader, role leader, manager, communicator
- showed an approx 5-min video of human birth (Where do babies come from? ) So that, lebih bersyukur mempunyai ibu apabila melihat betapa sshnya ibu melahirkan.
- attitudes towards religious diversity : pluralism, tolerance from an islamic perspective, exclusiveness, inclusivist
- menunjukkan slide2 yg digunakan ketika menjadi facilitator utk BTN medic students




Peringkat 'Keprihatinan terhadap umat' telah disampaikan oleh Dr Hafidzi Mohd Nor. Beliau banyak pengalaman dan pengetahuan berkaitan isu Palestine. Slide2 nya banyak menceritakan ttg sejarah Melayu dan Islam di nusantara etc. Maaf, ana kurang ingat points yg disampaikan waktu tu. Buku nota pula dipass2 around utk di'jotdown' contact numbers sisters.


Pada hari terakhir, jaulah mengelilingi Pangkor dengan van2 sewa yg dipandu oleh locals yg tinggal di Pangkor. I'll let the photos do the talking, for now.











Kemudian, kami pun meninggalkan Pangkor, ada yg pulang ke intec, taylors, inti college, dan rumah masing2 dan ada juga yg meneruskan pengembaraan ilmu.

Ana ke Kelantan pula dgn menaiki bas, dan bermusafir dgn Kak Dini (baru kenal tru STC act), seorg medic student Indonesia yg pulang ke rumahnya.


Wallahu 'alam.






nota kaki :
1)Tahniah diucapkan kepada pihak urusetia(misg dan karisma) kerana menjayakan STC Malaysia yg diadakan utk kedua kalinya, walaupun ada slight problems (eg bertolak lambat kerana ada yg nak join convoy tapi sampai lewat, jazakamullah kerana menunggu) Alhamdulillah semuanya berjalan dgn lancar.
2) ana secara tak sedar anggap ceramah2 stc berbentuk akademik, jadi notes yg diambil skdr points. Ana mencatit, tapi x memahami dgn hati(kelemahan diri ; naive- sblm kesedaran pd pemahaman dgn hati dtg).
3) semua ini hanyalah personal opinion. Maaf atas kekurangan.

1 had said their words:

Anonymous said...

Who knows where to download XRumer 5.0 Palladium?
Help, please. All recommend this program to effectively advertise on the Internet, this is the best program!