Thursday, August 30, 2007

Air Mengalir dan Air Bertakung

Bismillah,

Analogi :

Air yang bertakung, seperti air di lecak atau kolam, yg tidak bergerak, tidak mengalir ke mana2, akan menjadi kotor, as times goes by. Jika kita bayangkan, air yg kotor seperti itu : berwarna gelap, ada kotoran2, berbau busuk, mungkin ada jentik2 etc ; kita sendiri tak mempunyai nafsu untuk minumnya, apatah lagi mengeluarkannya sendiri drp tempat pertakungan utk dibuat apa2. Akan mengelak drp mendekatinya, sebab berbau, dan lebih prefer utk ambil from tempat lain bukan ?

Tapi, air yg mengalir pula, seperti air di sungai yg mengalir, atau air terjun drp pergunungan; sangat suci dan sangat bersih. Cuba antum bayangkan, air yg jernih, bersih, x berbau, sentiasa mengalir, even as times goes by. Sungguh bersih kan ? Air yg seperti itu, sekiranya terjumpa ketika sedang mendaki bukit, kita bernafsu utk minum, air itu sendiri yg dtg (mengalir) kepada kita dan mmg perlukan usaha sendiri utk ke tepi sungai. Sudah semestinya air yg mengalir, jernih dan suci ini kita mempunyai keinginan utk minum bukan ?

Penerangan :

Air yg bertakung ni bagaikan ilmu yg dipendam, disimpan, dan x bergerak ke mana2. Stay dlm diri seseorg shj, tidak dishare, dikongsi, disampaikan kpd org lain. Mmg ilmu itu bermanfaat pada dirinya, tapi ilmu itu juga boleh dimanfaat oleh org2 yg berada di sekelilingnya juga. Ilmu, sekiranya disimpan lama2, x disampaikan secepat mungkin, kita mungkin akan lupa padanya, sibuk dgn urusan2 dunia lain. Ya, mungkin masih ada keypoints yg dijotdown dlm notebook, atau kita mempunyai super-memory yg boleh ingat sampai bila2; tapi kita mungkin lupa, alpa dlm urusan2 lain ; benda yg ditangguh lama2, last2 x disampaikan pada org lain.


Air yg mengalir ini, bagaikan ilmu yg dishare, dikongsi, disampaikan kepada org2 lain di sekelilingnya. Air yg memberi manfaat pada dirinya, dishare juga dengan org lain. Ilmu yg diperoleh dishare secepat mungkin dgn siapa2 yg dekat dengannya, agar kita tidak lupa, tidak memberi peluang utk diri bertangguh, dan ilmu yg diterima dapat disampaikan semula in a high percentage ; masih ingat lagi point2 penting, mana yg perlu ditekankan, mana yg tidak.


-----

Ana nak jadi air yg mengalir, ilmu yg diterima dapat dikongsi bersama, dan manfaatnya dikongsi bersama supaya mendapat keredhaan Allah.

Bukan air yg bertakung, ilmu yg diperoleh disimpan lama2, tak memberi manfaat kpd org lain.

Banyak cara utk share ilmu yg diperoleh.

Ana cuba sampaikan in a web-blog environment, cuba dgn terbaik utk present apa yg nak disampaikan in the best way that I can. Mungkin ada yg x suka shortform2, bahasa yg bercampur aduk english and Malay, tapi bg ana, asalkan apa yg nak disampaikan difahami, sudah memadai utk waktu ni.

Dan atleast, in the cyberworld, orang2 yg betul2 nak tahu, boleh dtg menjenguk, baca. In real life, ana cuba yg terbaik juga, sampaikan apa yg ana mampu, try bilhikmah, spt yg seorg ukhti selalu tekankan.

Choose the right time, person, place.


Ana risau, sekiranya tak dishare, akan menjadi air yg bertakung.
Jika menjadi air yg mengalir, ana juga risau message tak sampai, atau ana rushing in doing things, (sbb banyak sangat yg perlu dilakukan)

But, I'll do my very best InsyaAllah.




rujuk surah an-Nisa' ayat 45, dlm mas'haf alQuran :


" Dan Allah lebih mengetahui tentang musuh-musuhmu.
Cukuplah Allah menjadi pelindung dan cukuplah Allah menjadi penolong (bagimu) "


[ 4 : 45 ]



Wallahu 'alam.


ps : post kali ni, utk mengingatkan ana kembali, pada kata2 yg pernah ana lafazkan sblm ni.

0 had said their words: