Sunday, September 23, 2007

Kembara Ilmu III Part I

Bismillah,

Rujuk ayat 54 Surah alMaidah,

"Wahai orang-orang yang beriman ! Barangsiapa di antara kamu yang murtad(keluar) dari agamanya, maka kelak Allah akan mendatangkan satu kaum, Dia mencintai mereka dan mereka pun mencintaiNya, dan bersikap lemah lembut terhadap orang-orang yang beriman, tetapi bersikap keras kepada orang-orang kafir, yang berjihad di jalan Allah, dan yang tidak takut kepada celaan orang yang selalu mencela. Itulah karunia Allah yang diberikanNya kepada siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Mahaluas (pemberianNya), Maha Mengetahui."


Dakwah boleh dijalankan dgn 2 cara samada jamie (jemaah/group) atau fardiyah (focused on individu)

Dakwah fardiyah (dakwah yg kita buat sendiri, cari org2 yg nak islam ) ,ditekankan sms daurah haritu, jadi ana nak sampaikan apa yg ana dapat semoga semua dapat benefit insyaAllah, dan dipraktikkan asap, pada freshman yg baru masuk ni ataupun mana2 individu yg mula nak menunjukkan minat pada islam,(utk memahami islam).

Marhalah Dakwah ada 3 :

1) Taarif : memperkenal & pasti apa yg kita bw sampai pd org
2) Takwin : pilih anasir2 yg baik utk bekerja utk islam
3) Tanfiz : masukkan, melaksanakan dakwah, pilih daie2 yg sesuai utk bekerja ikut part masing2


Dakwah fardiyah - 7 marhalah, 10 rukun bai'ah, 10 muwasifat.

7 marhalah dlm dakwah fardiyah :

1) taaruf islam personally
- buat n report pada jemaah
  • i. permulaan - trust : boleh terima n faham, fikrah yg sama, kita nak selamatkan mereka drp neraka, dptkan ikhwah n akhawat yg setia & comitted : utk kebaikan dia bukan kita.

  • *- kepercayaan : effective, efficient, murah - Junior; first time jumpa kat airport, intec(pre-departure prog or stc-msia), open day, embassy, orientation, dan konsep member hadiah - " hadis = tahadu tahabu : hadiah sayang" , bg(hadiahkan) yg econsave pd mereka [things that they need-small personal things ke] e.g pen kilometrico ke, penanda buku, brooch(sisters), tissue / bg apa2 yg kta ada utk mereka, so kena lah pakai brg yg boleh diberi pada bila2 masa - one of ciri2 daie

  • *- make sure : 1) kenalkan diri dahulu - senyum(ciri2 daie), bagi hadiah(awal2 atau akhir- gula2 pon ok) kena la tau kita ni siapa dulu kan, sng dia nak cari kita if nak apa2. change contact infos pon ok.

  • ii. pertemuan ke 2 : - jgn susahkan dia, never ever. we're there to help them - offer jadi bestfriend dia ke (ppl yg kte nampak sorg2 n takde kwn), ke rumah dia(bukan mereka ke rumah kita- for the start - tapi boleh sesuaikan ikut keadaan - doesnt need to be done at their place kalau xleh) but point yg kte nak tunjuk is kesungguhan kita utk dtg jenguk mereka ok x etc

  • *- kalau still rasa malu2 -> biar selesa dulu, and then bwk blk rumah

  • *- nak tau bila selesa ? - dia cerita masalah pd kita, lebih byk dtg tempat kita (on their own), suka mengekor, return hadiah kita, share almost everything with us.

  • *- TRUST is the most important thing here

  • *- anyway, biar mereka terasa terhutang budi(in a good way) so bila ajak ke prog, susah utk tolak.

2. kemantapan iman @ hidupkan iman
  • *-bila dah bersedia utk taat = takwin : ISK, shahadatul haq etc
3. kenal konsep ibadah

4. kenal kesyumulan islam

5. kenal masalah umat islam

6. adanya sikap utk berubah

7. alih ke 'jemaah'



Pesanan utk Daie :

- FAHAM apa yg dikehendaki drp percakapan n penyampaian - x taqlid & ikut buta apa yg diperoleh
-FAHAM apa ?
  • *- waqi'
  • *- sampaikan tapi jangan gerunkan mad'u (nak psycho xpe ;) )
  • *- bahasa mudah - ethical words xyah pon xpe, perkara khilaf pon xyah juga sbb kte nak kukuhkan keimanan(kepercayaan pada islam [ nak betulkan akidah ] and islam bukan Islam [ perbezaan i besar n I kecil ]
  • *- tahu apa yg nak dicakapkan & faham - check dalil (alQuran n hadis betul ke x dulu - jgn main ckp)

Rujuk ayat 65 surah alAnfal,

" Wahai Nabi (Muhammad) ! Kobarkanlan semangat para mukmin untuk berperang. Jika ada dua puluh orang yang bersabar antara kamu, niscaya mereka dapat mengalahkan dua ratus orang musuh. Dan jika ada seratus (orang yang sabar) di antara kamu, niscaya mereka dapat mengalahkan seribu orang kafir, karena orang-orang kafir itu adalah orang yang tidak mengerti."

dan juga ayat 66 surah alAnfal,

" Sekarang Allah telah meringankan kamu kerana Dia mengetahui bahawa ada kelemahan padamu. Maka jika di antara kamu ada seratus orang yang sabar, niscaya mereka dapat mengalahkan dua ratus (orang musuh); dan jika di antara kamu ada seribu orang (yang sabar), niscaya mereka dapat mengalahkan dua ribu orang dengan seizin Allah.
Allah
beserta orang-orang yang bersabar."


-sekadar utk psycho daie2 kita (ust Atif kata)

*-daie yg bagus n berkualiti - nisbah daie : mad'u = 1 : 10 [8:65]
*- daie yg biasa - nisbah daie : mad'u = 1 : 2 [8:66]


Wallahu 'alam.

reference : buku 'Jalan Dakwah', karangan al-Ustaz Mustapha Masyhur, notes Daurah : Jalan Dakwah

0 had said their words: